Bron: https://nieuwsfiets.nu/2024/06/13/dat-vyber-een-eigen-motor-heeft-is-geen-bezwaar/
‘Dat Vyber een eigen motor heeft, is geen bezwaar’
HEESWIJK-DINTHER – Nog voordat Vyber in de markt actief was, vroegen ze John de Mol van Bikers.nl al om zijn mening. Het resulteerde in een vruchtbare samenwerking vanaf het eerste uur.
Jan de Mol is in 1984 met de toenmalige winkel Movabo van start gegaan vanuit zijn hobby als verzorger van plaatselijke wieler vedette Harry Lunenburg. Daarmee maakte hij van zijn hobby zijn beroep. De Mol was destijds arbeidsongeschikt geraakt en omdat de fietsbranche hem altijd al getrokken had, is hij – in samenwerking met het UWV – toen omgeschoold en voor zichzelf begonnen. Drie jaar later begon de interesse in het fietsvak ook bij Jan’s zoon John serieuzere vormen aan te nemen. Vervolgens zijn ze binnen Heeswijk-Dinther verhuisd naar de locatie, waar ze tot op de dag van vandaag nog steeds gevestigd zijn. Nadat De Mol zijn opleiding voltooid had heeft hij eerst nog een aantal jaren bij Fietsplus Verhallen gewerkt, voordat hij in de zaak van vader stapte. Dat ging onbedoeld versneld, want in 2000 kreeg De Mol’s vader gezondheidsproblemen, waardoor het toen plotseling beter was dat John op dat moment al de zaak volledig zou overnemen.
Jan Janssen eregast op 40-jarig jubileum Bikers.nl
Inmiddels zijn we de nodige jaren verder en was dit jaar het moment om het 40-jarig bestaan van de winkel te vieren. “Zelf sta je daar niet zo bij stil, want je gaat maar door en door, maar dat is natuurlijk toch wel een mijlpaal, waar je iets mee wil doen,” aldus De Mol, die op 21 april jl. de verjaardag van de winkel met zijn ouders, familie, vrienden en klanten gevierd heeft. “Toen wij in 1987 hier kwamen, deden wij Jan Janssen fietsen en hij heeft toen onze winkel geopend. Voor de viering van ons jubileum heb ik Pierre Janssen gemaild met foto’s van toen en gevraagd of Jan nog een keer kon komen. Dat hebben ze gedaan en de foto’s van toen, van mijn vader en moeder en Jan erbij, hebben we nu weer opnieuw gemaakt. Het was superleuk dat we dit nog voor elkaar gekregen hebben.”
Hoewel Bikers.nl zeer zeker op de sportieve segmenten gericht is, hebben ze ook altijd fietsen voor dagelijks gebruik verkocht. “Ik was dealer van de gangbare merken, maar toen internet opkwam, kreeg je steeds meer met afnameverplichtingen en veel meer prijsonrust te maken. Daar voelde ik me niet lekker bij en vond ik ook niet prettig werken. Zozeer, dat ik me zelfs afvroeg of ik hier nog wel mee door wilde gaan,” erkent De Mol.
Twee uur per maand om tafel met bedrijfsstrateeg
Toevallig kwam hij op een feestje iemand tegen, die strategieën voor grote bedrijven uitzet. De twee mannen bleken een goede klik te hebben en daar is een structurele samenwerking uit voortgekomen. “We hebben het bedrijf, de regio, de doelgroep en het assortiment helemaal doorgenomen en zo afgestemd, dat we een zekere toekomst tegemoet gingen. Ik zit nu iedere maand twee uur met hem om tafel en dat heeft me heel veel gebracht.”
De Mol is daardoor de bedrijfsvoering flink gaan veranderen en heeft het sportieve aandeel zeker in stand gehouden, omdat dit nog altijd goed is voor ca. 35% van de omzet. De ondernemer uit Heeswijk-Dinther heeft toen van diverse gangbare merken afscheid genomen, omdat die plaats moesten maken voor merken die veel flexibeler zijn. “Kleinere spelers als Jan Janssen, Santos, Huyser en Vyber, waarbij je veel minder verplichtingen hebt. Je ervaart veel minder druk en kan gewoon dingen in goed overleg doen en klanten fijn en snel helpen,” vervolgt De Mol. “Aan de andere kant zijn we ook meer gaan customizen met de merken waarbij dat kan. Dat is natuurlijk vooral bij de sportieve en avontuurlijke merken.”
Samenwerking met Vyber e-bikes
De koerswijziging van Bikers.nl heeft ook meer ruimte vrijgemaakt voor de verkoop en reparatie van elektrische fietsen van Cannondale, Huyser en Vyber, die prijstechnisch goed op elkaar aansluiten. “De keuze voor Vyber is eigenlijk wel een mooi verhaal,” lacht De Mol. “Wij verkochten voorheen ook vuurwerk, maar op een gegeven moment was dat niet meer rendabel, omdat je groot moest investeren. In die tijd deed ik ook veel zaken met Rubro uit Wierden. Hoe zij commercieel bezig waren met vuurwerk, vond ik toen echt heel goed. Niet alleen vanwege de kwaliteit, maar ook hoe zij zichzelf presenteerden,” laat De Mol weten.
Op het moment dat hij Rubro-eigenaar Ruud van den Broeke vertelde dat ze gingen stoppen met vuurwerkverkoop, kreeg De Mol te horen dat ze bezig waren om een elektrische fiets op de markt te gaan brengen. Zodra Van den Broeke iets tastbaar had, wilde hij graag De Mol’s mening horen. “Daar ging nog wel een jaar of twee overheen en toen kwam hij met een eerste prototype. Ik moet zeggen, dat die me meteen al aansprak. Het zag er al direct goed uit en toen ben ik eigenlijk al vrij snel ingestapt,” vertelt De Mol. “Ook omdat mijn ervaringen met hen als persoon en bedrijf heel positief waren. Maar ik heb ze ook gezegd ‘als de fiets niet goed is, kom ik ‘m terugbrengen naar Wierden.’ Zover is het nooit gekomen, want ik heb met Vyber nagenoeg geen problemen.”
Ik stap niet zomaar blind in een merk
In de beginperiode kon De Mol wel een aantal fietsen van Vyber verkopen, maar het was volgens De Mol niet meteen een hoogvlieger. “Het grappige was dat ze vrij snel, nadat ze gestart waren, heel goed uit de fietstesten kwamen. Ineens zagen consumenten het merk, herkenden het en was en er vraag naar in de winkel. Toen begon het goed te lopen, beter en sneller dan ze bij Vyber zelf verwacht hadden,” weet De Mol. “Nu staat er gewoon een dijk van een fiets van een heel fijn bedrijf, dat vind ik ook heel belangrijk. Het is wel zo dat de merken in onze winkel in het hogere segment zitten. Vyber is, prijstechnisch gezien, een beetje onze startfiets. Zij gaan tot maximaal € 3500, maar de meeste modellen zitten daar onder. Het is een totaalmerk dat goed te verkopen is.”
De Mol stelt dat hij, met de merken die hij verkoopt, nooit voor de makkelijkste weg gekozen. “Wat wij merken is dat als mensen binnenkomen voor een e-bike, ik gewoon mijn verhaal moet doen. Ik zeg tegen de klanten altijd dat wij geen ‘merk-hopper’ zijn en dat ik ook mijn vooronderzoek doe. Ik stap niet zomaar blind in een merk,” aldus De Mol. “Als ik mijn verhaal gedaan heb, gaan de klanten daar negen van de tien keer in mee, omdat ze mij vertrouwen.”
Dat Vyber met een eigen motor werkt is volgens de retailer geen groot bezwaar. “In het begin ben je daar natuurlijk best sceptisch over, want je kent het niet. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik, in de jaren dat ik het merk verkoop heb ik vrijwel geen problemen ondervonden. De mensen zijn heel enthousiast over Vyber omdat ze stil zijn en een sterke motor hebben. Pasgeleden kwamen ze trouwens weer goed uit fietstesten,” besluit De Mol.