De voordelen van de IAV Power

 

Aan de basis van de nauwkeurigheid en consistentie van de gegevens die door de Assioma-vermogensmeters worden verzonden, vinden we het IAV Power System, dat al onze trapvariaties detecteert en deze meeneemt in de vermogensberekening. In feite is ons trappen nooit regelmatig of homogeen. Denk bijvoorbeeld aan sprints, beklimmingen of het gebruik van ovale kettingbladen.
En precies hier ligt het verschil met de meeste vermogensmeters op de markt die, door het vermogen te berekenen op basis van de gemiddelde hoeksnelheid per trapomwenteling, deze laatste ten onrechte als altijd regelmatig en uniform beschouwen.

Basisprincipes: hoe werkt een vermogensmeter?

Vermogensmeters worden op de draaiende delen van de fiets geplaatst (pedalen, crankarmen, naaf, spin, etc.) en ongeacht hun technische en constructieverschillen berekenen ze allemaal het vermogen op basis van twee grootheden: kracht en hoeksnelheid. Zowel de kracht als de hoeksnelheid zijn niet constant, maar variëren continu binnen dezelfde omwenteling.

 

De variaties, die ook zeer aanzienlijk kunnen zijn, zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals de trapstijl en de atletische voorbereiding, het type kettingbladen dat wordt gebruikt, de helling van de grond, het gebruikte rolmodel, enz.
Dit in aanmerking genomen, moet bij de vermogensberekening, om in elke situatie de maximale mate van nauwkeurigheid te garanderen, rekening worden gehouden met de variaties van zowel de kracht ALS de hoeksnelheid. Vermogensmeters detecteren de krachtvariatie honderden keren per seconde via speciale sensoren (d.w.z. rekstrookjes) tijdens de gehele rotatie. De gemeten waarden worden monsters genoemd.
Aan de andere kant lijkt de variatie van de hoeksnelheid vaak te worden verwaarloosd en niet te worden bemonsterd. In feite gebruiken veel vermogensmeters de gemiddelde hoeksnelheid in plaats van de werkelijke momentane waarde. Dit introduceert onvermijdelijk een onvoorspelbare fout in de vermogensberekening.

Waar gaan sommige vermogensmeters fout?

Het gebruik van de gemiddelde waarde (Gemiddeld) in plaats van de momentane vorm (Reëel) betekent dat elke pedaalslag als perfect soepel en uniform wordt beschouwd: dit soort pedaalslag is dat niet.
Uit onderzoek van Favero Electronics (toegang tot onderzoeksmateriaal) blijkt duidelijk dat het niet in aanmerking nemen van de typische veranderingen in de hoeksnelheid een negatieve invloed heeft op de nauwkeurigheid van vermogensmeters in elke trapsituatie, vooral bij gebruik van ovale kettingbladen. In het artikel waarin de "Invloed van de hoeksnelheid van het trappen op de nauwkeurigheid van de meting van het fietsvermogen" wordt geanalyseerd, kun je gemakkelijk zien hoe een vermogensmeetsysteem dat de momentane hoeksnelheid niet detecteert, een fout introduceert die kan oplopen tot 4,5%.

Wat zijn de voordelen van het IAV Power Systeem?

Het IAV Power-systeem (Instantaneous Angular Velocity-based Power computation) berekent het vermogen op basis van de werkelijke momentane hoeksnelheid.

Dankzij eigen softwareoplossingen maakt Assioma volledig gebruik van een ingebouwde drie-assige gyroscoop om de werkelijke trend van de hoeksnelheid met al zijn variaties te detecteren, en neemt deze mee in de vermogensberekening. Dit verhoogt niet alleen de algehele nauwkeurigheid tot ±1%, maar garandeert ook dezelfde precisie onder reële trapomstandigheden. Niet alleen bij laboratoriumtests.
Hier zijn enkele van de meest voorkomende situaties waarin het IAV Power-systeem zijn relevantie bewijst:

  • Zuigerachtig trappen: vooral op terreinen met steile hellingen, staand of zittend, hebben fietsers de neiging zeer onregelmatige pedaalslagen te maken met zeer uitgesproken variaties in de hoeksnelheid.
  • Op een fietstrainer: elke trainingsrol heeft een remsysteem om de juiste ervaring voor fietsers te creëren. Dit systeem verandert van model tot model, en aangezien de geproduceerde traagheid rechtstreeks van invloed is op de hoeksnelheid van de pedaalslag, is er een onmiddellijke invloed op de uitdrukking van kracht.

Met niet-ronde kettingbladen: ovale of elliptische kettingbladen zijn ontworpen om te profiteren van het pseudo-sinusvormige verloop van het trapmoment. In deze gevallen is het essentieel om over een vermogensmeter te beschikken die in staat is om ogenblikkelijk de hoeksnelheid te detecteren, omdat variaties in deze snelheid niet alleen onvermijdelijk zijn, maar zelfs mechanisch worden geaccentueerd.

De perfecte combinatie? IAV-voedingssysteem en ATC

ATC, wat staat voor Automatic Temperature Compensation, is een systeem dat elke temperatuurvariatie tussen -10° en +60° herkent en compenseert.
Dit, ter ondersteuning van het IAV Power System, helpt om een ​​correcte lezing van de vermogensgegevens te garanderen, ongeacht de omgevingsomstandigheden, voor een meting die altijd nauwkeurig en homogeen is ondanks eventuele thermische variaties.