Cannondale heeft de legendarische prestaties van de SuperSix EVO ontketend om het crossparcours te domineren en over graveltracks te scheuren. Soepeler, strakker en met meer mogelijkheden dan ooit – offroad is zonet sneller geworden.

 

Met de nieuwe SuperSix Evo CX en SE lanceert Cannondale met één frame twee Bikes.  Als SuperSix Evo CX is het de opvolger van de SuperX cyclocrosser. Als SuperSix Evo SE volgt-ie de SuperX SE op als gravelbike  of eerder nog als gravelracer.

 

 

 

Stijver, meer comfort, net zo licht

Het frame is rondom de trapas stijver en in de achterbrug meer comfortabel dan de SuperX-voorganger. En qua gewicht doet de nieuwe SuperSix Evo CX/SE nauwelijks onder voor de al lichte SuperX. Het frame is weliswaar een paar gram lichter, de voorvork is juist een paar gram zwaarder, voor méér laterale stijfheid. Een 56 cm frame weegt volgens Cannondale 1.000 gram, de voorvork 400 gram. Of dat dit een gelakt of ongelakt frame is, is ons niet verteld.

Cannondale is al jaren volop betrokken bij het cyclocrossen, die Spartaanse wintersport die door veel fietsliefhebbers gevolgd wordt. `En dat is precies het punt: er zijn beduidend meer toeschouwers dan deelnemers. Voor veel fietsmerken is het dus niet altijd even interessant om een specifieke cyclocrosser te ontwikkelen, want ze worden niet echt grote aantallen verkocht. Met de opkomst van het gravelgenre is de cyclocrosser echter wél meer relevant geworden. Want de geometrie van menig gravelbike wijkt soms niet eens zoveel af van bikes die als ‘de heilige graal’ voor geploeter in diepe modder gezien worden. Ja, met een cyclocrosser kun je óók gravellen.

SuperSix Evo CX/SE framedetails

Het carbon frame wordt dus gedeeld tussen de SuperSix Evo CX en SE. In feite gaat het hier dus alleen over een verschil in afmontage en kleur. Qua ontwerp is er duidelijk een overeenkomst met de Evo aero-racefiets. De achtervork is lager aan de zitbuis aangezet en ronde en strakke vormen lopen in elkaar over. Het geheel oogt vooral strak en gemikt op ‘aero’. Je vindt dan ook géén montagepunten voor spatborden of dragers. Wel heb je ruimte voor een bidonhouder op de zitbuis en kun je een bidonhouder kwijt op twee verschillende posities op de onderbuis. Verder hebben de SuperSix Evo’s Cannondale’s  een Knot zadelpen; een D-vormige zadelpen met een afgeplatte achterkant. Die moet wat comfort geven en de vorm is ook meer ‘aero’, om in dat thema te blijven.

Nieuws en evenementen